Edunvalvontavaltakirjan laadinta voidaan tehdä neljässä vaiheessa:
Ainakin viranomaisten sivuilla tulisi käydä. Digi- ja väestötietovirasto on se taho joka sittemmin vahvistaa valtakirjan.
Perusmalli joka pitää muuntaa |
Olemme laatineet edunvalvontavaltakirjan perusmallin (linkki alinna). Se on perusmalli joka pitää muuntaa jokaisen henkilön oman tilanteen ja tahdon mukaan. Sitä voi käyttää keittiöpöytäkeskusteluissa niin että valtuuttaja ymmärtää paremmin mistä on kyse. Valtuuttaja tietää siten mitä halua ja voi kertoa sen juristille.
Perusmalli on juristin tarkastama yllä olevilla rajoituksilla.
Perusmalli noudattaa melko tarkkaan lain tekstiä ja terminologiaa. Tämän tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa Digi- ja väestötietoviraston (ennen maistraatti joka on fuusioitu) vahvistustyötä ja vähentää tulkinnan tarvetta. Omat muotoilut merkitsevät virastolle tarkkaa läpikäyntiä sen varmistamiseksi että kaikki tarvittava on mukana.Väärä terminologia merkitsee pahimmillaan että valtakirjaa ei voi vahvistaa.
Valtuutettu ja toissijaiset valtuutetut voivat esitetyssä järjestyksessä ottaa kokonaisvastuun valtuuttajan asioiden hoidosta. He ovat oikeutettuja kaikkeen tietoon valtuuttajan henkilöstä, omaisuudesta, terveydestä ym. Mallissa nämä ovat perheenjäseniä.
Perheen ulkopuolinen varavaltuutettu (tilapäinen varahenkilö) on tarpeen niissä tapauksissa joissa valtuutettu on esteellinen, esim. lahjat, perheen sisäiset kaupat tai valtuuttajan edustaminen kuolinpesässä. Hän saa perusmallin mukaan vain niitä tietoja jotka tarvitaan sitä tehtävää varten jota varavaltuutettu tekee, ei siis kaikkea tietoa (esim. terveystietoja ei tarvita laskujen maksamista varten).
Henkilöiden valinnassa on otettava huomioon että he ovat luotettavia sekä että heillä on käytännössä mahdollisuuksia ja osaamista hoitaa tehtävä. Henkilöt voivat olla perheenjäseniä tai muita, eroa on ehkä eniten esteellisyyden kannalta tai tietojen antamisen kannalta.
Valtakirja on melko yksityiskohtainen niin että se sisältää myös selostuksia ja ohjeita valtuutetuille. Digitestamentti, metsästysaseet ja kesämökin ja asunnon kunnossapito otettiin mukaan esimerkeiksi siitä mitä voidaan sisällyttää pakollisten vähimmäisasioiden lisäksi.
Sosiaaliturvatunnusta ei otettu mukaan koska valtakirja tarvittaessa kopioidaan eikä kopioiden säilytys kaikissa tapauksissa täytä tietosuojan korkeata tasoa. Syntymäaika ja yhteystiedot riittävät yksilöimään henkilöitä.
Mitään säännöllistä raportointia virastolle ei ole sisällytetty tähän perusmalliin. Sen sijaan on otettu mukaan vuosittainen raportointi perheen sisällä (kaikki ovat mukana valtuutettuina; elleivät ole niin muut henkilöt pitää mainita). Pyydettäessä virasto kyllä tarkastaa jos on väärinkäytösepäilyjä.
Laissa on joitakin tiukkoja vaatimuksia jotka on täytettävä. Muuten virasto ei voi vahvistaa valtakirjaa. Ole erityisen tarkka todistajien jäävittömyyden kanssa.
Laki ei vaadi että pankkiasioiden hoito mainitaan erikseen. Pankeilla on hiukan erilaisia vaatimuksia. Jotkin pankit katsovat että valtuutus hoitaa kaikki talousasiat ei kata pankkiasiointia. Oikeus hoitaa pankkiasiat tulee silloin olla erikseen sisällytetty. Jos jo olet tehnyt valtakirjan, tarkista että siihen sisältyy oikeus hoitaa pankkiasiointi. Muuten voi tulla riitelyä pankin kanssa, ja se on turhaa.
Perusmalli on julkaistu kahdella kielellä koska ruotsinkieliset henkilöt käyttävät jompaa kumpaa tai molempia. Haluttaessa voi laatia kaksikielisen valtakirjan. Perusmallit on päivitetty maaliskuussa 2024.
Alla olevat asiapaperit ovat Word-dokumentteja, suomeksi ja ruotsiksi. Napsauta alla.
Pieni vihje Word-käyttäjälle: kaksoisklikkaa otsakealuetta että pääset muuttamaan yläotsaketta joka toistuu joka sivulla.
27.3.2024